Sidor

5 december 2010

Gröna Gaffeln- Ät vegetariskt!


Den här helgen har jag varit på Helsjön på ledarutbildning! Och varför berättar jag detta då?
Joo, Helsjöns folkhögskola är med i NSF's kampanj "Gröna Gaffeln". Kampanjen går ut på att man ska äta vegetariskt EN DAG i veckan. Detta för att visa hur stor inverkan på miljön som köttet faktiskt har.

"Idén bakom kampanjen är enkel: att få svenska folket att hoppa över kötträtterna och istället äta vegetariskt minst en dag i veckan. Varför då? Jo, för att visa att en så liten förändring i vardagen kan göra stor skillnad för miljön och klimatet." 

En dag i veckan skulle vi nog alla klara av tror jag. Detta är något jag kommer haka på! Gör det du med!


Ecokärlek,
Linnea

3 kommentarer:

Anonym sa...

Låter jättefint, ingen hel dum idé. Men allt är inte svart och vitt, egentligen hur bra är det att käka ett ekologiskt äpple från Nya Zeeland jämfört med en "oekologiskt" fläskkött från granngården. I'm just saying.

Närproduceradkärlek,
Kristian

Anonym sa...

Schyst blogg btw /kristian

Ecokärlek sa...

Kristian: Du har helt rätt. Det klart jag inte käkar nya zeeländska äpplen när det finns svenska äpplen! Men ska man äta kött så ska det ju vara närproducerat och helst ekologiskt!
Tack! :)
Ecokärlek,
Linnea