Sidor

5 december 2010

Ekologiskt vs oekologiskt

I torsdags var jag och undersökte hur stor prisskillnad det är på en ekologisk matkasse och en icke ekologisk matkasse. Jag försökte också lägga märke till hur stort utbudet var på ekologiska varor.

Jag snickrade ihop en lista med vanliga-/basvaror och gav mig av till butikerna. Listan såg ut så här:
Mjölk (1L), tomatketchup (1kg), bordssmör (600g), Ost (1kg), vispgrädde (3dl), mjöl (2kg), socker (1kg), te (Earl Grey 25pack), ägg (6pack), morötter (1kg), potatis (2kg), kaffe (500g), öl 3,5% (50cl), mörk choklad (100g) och chips (200g). Jag hade även torskfilé, nötkött och korv på min lista, men pga varierat utbud i butikerna, (det fanns inte ekologiskt alternativ i någon utav butikerna), så har jag tagit bort de från sammanställningen.

Jag besökte, Willys, ICA Kvantum och Coop Forum (Breared). Här är resultatet:


 1. Coop Forum Breared: ekologisk matkasse 382 kr; icke ekologisk 311,44 kr; skillnad 70,57 kr
-Kommentar: Coop hade alla varor på min lista, det fanns ett bra utbud. MEN skyltningen var mycket dålig. Det fanns inga speciella skyltar som visade att "detta är ekologiskt", utan man var tvungen att LETA NOGA för att hitta de ekologiska varorna.


 2. Willys: ekologisk matkasse 388,30 kr; icke ekologisk 308,80 kr; skillnad 79,55 kr
-Kommentar: Willys är märkt med NSF's märkning "Bra miljöval". Det har märkt ut sina varor med gröna skyltar och det fanns ett bra utbud. De gör reklam för att de har det billigaste ekologiska utbudet, enligt min undersökning är de ca 6kr dyrare än Coop.

 1. ICA Kvantum: ekologisk matkasse 405,47 kr; icke ekologisk 328,78 kr; skillnad 81,69 kr
-Kommentar: Kvantum var överlägset dyrast, vilket jag också hade förväntat mig. Utbudet var bra, dock ingen ekologisk fisk i frysdisken. Skyltningen var den bästa, bland dessa tre butiker, tydliga gröna skyltar satt vid varje vara som var ekologisk, mycket bra!

Sammanfattning: Det skiljer några kronor mellan ekologiskt och oekologiskt, det ekologiska är lite dyrare. Det är lite dyrare, men samtidigt får du en bra vara som du vet är odlad/tillverkad med omsorg och med minskad miljöpåverkan. Det känns bättre i mitt ekohjärta att köpa ekologiskt. Jag kan få dåligt samvete när jag inte tar det ekologiska alternativet.

Ecokärlek,
Linnea

Inga kommentarer: