Sidor

24 november 2010

Kläder

Mitt eget intresse för miljö tog fart i våras när jag i skolan gjorde ett arbete om ekologisk bomull. Sen dess har jag intresserat mig ganska mycket i textilindustrin, eftersom jag älskar kläder. Jag läser några modebloggar. De bloggerskor som gillar att mixa second hand med nytt är mina favoriter. I deras stil får man mycket inspiration och tips.

Jag har blivit väldigt kritisk när jag handlar kläder. När jag ska handla något från de stora kedjorna tänker jag alltid till en extra gång, vart kommer materialet ifrån? hur är det behandlat? massa kemikalier? hur har det transporterats? men också: VEM har gjort det? ett barn? arbetsförhållandet för den personen, hur är det? Ofta hänger jag tillbaka plagget igen. när det står "made in bangladesh" känns det inte bra, och det börjar klia på hela kroppen. Det står alldeles för lite info om plagget på lapparna!

Kjol omsydd blus // skärp second hand // skor Vagabond

Men att handla helt ekologiskt och fairtrade är väldigt svårt  och dyrt. Här kommer några tips som är billiga och bra i längden:
- Handla second hand! Vissa kan tycka att det är äckligt att någon annan har haft plagget innan. Men hallå, plagget är antagligen helt unikt och matchar man det rätt ser det ut som nytt. OCH det är miljövänligt och billigt!
- Bra kvalitet. Finns inte plagget du söker i ekologiskt material, köp då ett plagg som har bra kvalitet som du vet håller länge! Hellre ett linne för 250kr som håller i 3år(eller mer), än ett HM-linne för 50kr som går sönder efter ett halvår.
- Sy om. Var kreativ! Jag har hade en blus som blev en jättefin blommig kjol.(se bilden)
- Titta in i resten av familjemedlemmarnas garderober. Din mamma har säkert ett par gamla levisjeans som kan bli supersnygga shorts, eller någon gammal 80-tals kavaj som är inne igen. eller klipp och sy lite i pappas gamla t-shirt. Låt fantasin flöda!

Kärlek,
Linnea

1 kommentar:

Chister sa...

Så medvetna borde vi alla bli. Att ex. t-skjortor är så billiga beror många gånger på att andra (läs bomullsplockarna) får betala med hälsa och dålig lön. Det kom nyligen ut en intressant bok: Bomull - en solkig historia. Läste om den i Hallands Nyheter häromdagen och dessutom pratade de om den i TV4:s morgonprogram. Länkarna till recensionen och programmet lämnar jag nedan. Kolla dem! Finns det förresten någon second hand-butik i Varberg för kläder?

www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyhetsmorgon?title=bomull_-_en_solkig_historia&videoid=1087716

hn.se/nojekultur/recensioner/bokrecensioner/1.1000517-smaodlarna-betalar-ett-hogt-pris-for-bomullen